mandag den 15. juli 2013

Første spadestik...

Endelig endelig endelig sker det! Den her blog har været undervejs så længe, jeg overhovedet kan huske, men tiden flyver og jeg kan dårligt følge med. I dag har jeg en rigtig mandag, hvor jeg allermest egentlig bare har lyst til at kravle under dynen og blive der indtil det bliver tirsdag. Kender I det? Det er egentlig ikke fordi jeg ikke har noget at tage mig til. Det skal bare ikke lige være i dag, kan jeg mærke... Tiden kan jeg jo så passende bruge på at få startet op på min - længe planlagte - blog. Ikke at lave noget, duer jeg heller ikke til. Det er ikke nemt med mig :)
 
Nå, men det er jo ikke uden grund og bare for sjov (eller - det er det selvfølgelig også...) at jeg starter op på det bloggin' her. Egentlig ligger det slet ikke til mig at skulle 'udlevere' mig selv, mit liv, mine tanker, idéer og opskrifter for efterfølgende at følge op på dem. Faktisk er jeg mere sådan en regelret og matematisk anlagt Quinde, der befinder sig allerbedst under ordnede forhold; Dér, hvor alting kan sættes i kasser, rammer og med to streger under og - objektivt set - måske bliver lidt firkantet. Ikke alt sådan noget plidder-pladder. Jeg er ikke tryg i det. Når jeg så alligevel springer ud i det, skyldes det flere ting; Dels udfordringen, dels - og mest af alt! - fordi jeg synes der mangler noget inspiration til at lave kager og desserter på rene og helt naturlige råvarer. JEG mangler det i hvert fald. Og så har jeg lært, at man må tage skeen i egen hånd - og det gør jeg så!

Det lyder måske som om jeg har set mig sur på sukker og sødemidler. Det har jeg måske også i nogle tilfælde, men faktisk er årsagen mest af alt, at rigtig mange - deriblandt jeg selv - ikke kan tåle det. Selvfølgelig er der nogle officielle kostråd, som bør følges (jeg tør ikke skrive andet). Omvendt er der de sidste mange år blevet vendt op og ned, talt for og imod, mange af dem, og snart kommer en ny redigeret udgave. Kostrådene ændrer sig hele tiden i takt med forskningen, og der dukker konstant nye kostretninger op. Der er ikke noget at sige til, at rigtig mange mennesker bliver forvirrede over hvad de skal spise og ikke. Nu er jeg selv uddannet indenfor Ernæring & Sundhed og har derfor nok et nogenlunde kvalificeret grundlag at tage stilling på. Og så alligevel ikke. Jeg tror ikke, at der er én kostretning, som er god for alle. Vi er alle forskellige, og derfor skal vi også behandle vores kroppe forskelligt. Jeg har også afprøvet alverdens kure og kostretninger i tidens løb, og mærket effekten af dem alle på min krop. Udfordringen opstår så, når man kan mærke, at kroppen reagerer, men ikke aner HVAD det er, der får den til at gøre det - og måske får man det bedre, men hvad sker der rent fysiologisk inden i kroppen, udover hvad der måske nok var tilsigtet? Dét er et af de store spørgsmål, som man måske nok aldrig får svar på før det er for sent.
 
Well, der røg jeg vist ud af en tangent... Det, jeg egentlig ville frem til var, at der kan være mange årsager til, at man gerne vil undgå sukker og sødemidler. Personligt fik jeg for halvandet års tid siden konstateret PCOS - og siden har jeg forsøgt at regulere det via kosten. Udfordringen opstår oftest, når danske måltider i virkelig mange tilfælde er baseret på kulhydrater og desserter spækket med sukker. Nu er jeg jo langt fra den eneste, der ikke er god til det sukker dér, så selvfølgelig er der en hel masse alternativer i form af både naturlige og kunstige sødemidler. Jeg forstår bare ikke konceptet. Jeg er lidt af den holdning, at enten gør man det helt eller også gør man det ikke. At lave noget alternativt, bliver bare aldrig det samme. Og så er jeg nok også lidt bange for hvad især de kunstige sødemidler gør inde i kroppen - men sådan er det jo med så meget. Derfor forsøger jeg at undgå alle former for tilsat sukker, for i stedet at bruge nogle rene råvarer, der har en naturlig sødme. Og ja, selvfølgelig er der også sukker i dé fødevarer - men det er 100 % naturligt og integreret i fødevaren, og selvom det i mange tilfælde vidner om et kulhydratrigt produkt, er de reelle mængder, der indtages, væsentlig mindre. Dét fungerer for mig! Bemærk '...for mig!'. Det er ikke sikkert det gør for dig. I alle tilfælde håber jeg at kunne inspirere til at kokkerere på en mere naturlig måde end som du, jeg og vi har været vant til gennem århundreder.
 
Skulle du have gode idéer, inputs og/eller kommentarer, er du meget velkommen til at byde ind.
God læselyst!
 
<3 Tine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar