mandag den 2. september 2013

Long time, no see...

Jobsøgning og bloggin' burde egentlig gå hånd i hånd. Min verden er tydeligvis bare en anden. Jobsøgningen trækker tænder ud og tager al min tid. Faktisk vil jeg bare gerne ha' et job. NU. Det ville være meget nemmere.
 
Siden sidst har jeg helt sikkert bagt en masse kager og lavet enorme mængder mad. Både med og uden mel og sukker. Der er jo andre behov end mit eget, der skal stilles og i sidste weekend var jeg med svigerfamilien på camping. Kan ikke huske jeg har gjort sådan noget siden jeg var barn, og de havde tilsyneladende heller ikke været af sted i mange år - og slet ikke på Nordstrand Camping i Frederikshavn. Det var dér, de altid camperede med ungerne (læs: min mand og svigerinde) og vi havde altså nu foræret dem en tur i sølvbryllupsgave. Så her stod vi jo selvfølgelig også for al forplejning. Jeg havde kastet mig ud i en gang klatkager a la en opskrift, jeg havde ladet mig inspirere af på nettet. De var baseret på nødder og solsikkekerner, som havde fået en tur i blenderen inden jeg tilsatte grofthakkede chokoladestykker, kokosmel og en blanding af smør og kokosolie. I ovnen med dem - og... Ja, smagsmæssigt fejlede de ingenting. Det var en større udfordring med konsistensen, når man nok havde en lille forhåbning om sprødhed. Der er plads til forbedring og næste gang tilsætter jeg nok en god portion mandelmel. Ja, og sådan gik det altså til, at der ikke lige var et større behov for at forevige kreationen med fotos.
 
Vel returneret fra camping fik jeg leveret en stor spand mirabeller fra svigermors have.
 
Når man hverken bruger sukker, sødemidler eller andre unaturlige tilsætningsstoffer, sætter det sine begrænsninger ift. at omsætte så mange; Vi spiser i hvert fald ikke nok marmelade til at hele leveringen skulle gå til dét, når nu holdbarheden begrænses gevaldigt uden dén form for tilsætning - så det blev til en mirabelletærte! Der var inviteret gæster til både fredag og lørdag, så der var hjælp at hente.
 
Tærtebunden lavede jeg af:
3 dl. fedtreduceret mandelmel fra Sorring Mølle
1 dl. kokosmel
1 dl. finthakkede mandler
1 æg
175 g. koldt smør
 
De tørre ingredienser røg en tur i køkkenmaskinen, hvor de blev blandet godt og grundigt inden jeg tilsatte ægget og det kolde smør i små portioner af gangen. Jeg bagte den 15 minutter i en forvarmet ovn ved 200 grader - og bum, en lækker, sprød smørbagt (!) tærtebund.
 
Mirabellerne havde jeg i mellemtiden renset, skåret og fjernet stenene fra, så de var klar til at udgøre toppingen på tærten. Man skal virkelig have tålmodigheden fundet frem fra den bagerste ende af skuffen inden man giver sig i kast med dét, for det tager laaaaaang tid. Men med lækker musik i øregangen, et par tændte stearinlys og god karma var det kun et hyggeligt projekt. De flækkede mirabeller blev lagt med snitfladen opad og tærten blev smidt i ovnen i 15 minutter mere. Og ja, det blev så (foruden et par glas syrlig mirabellemarmelade (ren og skær frugt tilsmagt med vaniljepulver) til denne kreation:
 

 


Normalt ville jeg servere den med (fuldfed) cremefraiche, men jeg havde ikke helt nok til forsamlingen - så den blev blandet op i lidt græsk yoghurt 10 % og smagt til med vaniljepulver.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar